T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
İstanbul’un vazgeçilmez simgeleri arasında yer alan ve “Bahçe Sınıfı” olarak adlandırılan Dolmabahçe, Fenerbahçe ve Paşabahçe vapurları, ismini İstanbul’un semtlerinden alıyor. Marmara Denizi sularında uzun yıllar hizmet veren bu vapurlardan Fenerbahçe, Rahmi M. Koç Müzesi’nde ziyaretçilerini bekliyor; Paşabahçe’nin ise yeniden Boğaz’la buluşması planlanıyor.
Şehir içerisinde iki yakayı birbirine bağlayan ve binlerce insan tarafından kullanılan vapurlar hem İstanbul’un Kız Kulesi, Galata Kulesi, saraylar ve köprüler gibi siluetlerini görmenizi hem de Boğaz havasını içinize çekmenizi sağlayan toplu taşıma araçlarındandır.
Vapurların hikâyesine bakıldığında, vapurların tarihçesi Cevdet ve Fuat Paşaların girişimleriyle 1851 yılında kurulan Şirket-i Hayriye’ye dayanıyor. Osmanlı Devleti’nde kurulmuş ilk anonim şirket olan Şirket-i Hayriye’nin kuruluş amaçlarından biri de İstanbul ve Boğaziçi iskeleleri arasında daha önce kayıklarla gerçekleştirilen ulaşımı kayıklara göre daha konforlu ve güvenli olan buharlı gemilerle sağlamak.
Vapurların 1858’den beri faaliyet gösterdiği Haliç hattında kurulu bulunan Haliç Vapurları Şirketi’nin 1941 yılında; Boğaz hattında vapur işletmek üzere 1851’de kurulmuş olan Şirket-i Hayriye’nin ise 1945 yılında kamulaştırılarak bütün haklarının Şehir Hatları’na devredilmesi ile İstanbul sularında vapur taşımacılığı tek çatı altında toplanmış oldu.
Kamulaştırılan Şirket-i Hayriye İstanbul ve Boğaziçi arasında buharlı gemiler ile yolcu taşımacılığı hizmeti verdi. İkinci Dünya Savaşı sonrasında filosunu yenileme ihtiyacı hisseden ve adı Şehir Hatları İşletmesi olarak değiştirilen işletmeye 1950’lerin başlarında üç parti halinde Hollanda’da inşa edilen yeni yolcu vapurları katıldı.
İstanbul vapurları sadece kentiyle değil yaşayanı, yaşatanıyla da bütünleşmiş toplu taşıma araçları olduğunu Şehir Hatları Genel Müdürü Sinem Dedetaş, her alanda çok hızlı değişim ve dönüşümün yaşandığı günümüzde vapur yolculuklarının değişmeyen nadir keyiflerden biri olduğunu söyledi.
İstanbul Boğazı’nın “Bahçeleri”
Yolcu taşımacılığında İstanbul’un simge gemileri arasında yer alan ve adlarının sonu “bahçe” ile biten Paşabahçe, Dolmabahçe ve Fenerbahçe, üç İstanbul semtinin adını taşıyor. “Bahçe Sınıfı” olarak adlandırılan ve diğer gemilere göre daha büyük ve gösterişli olan bu üç vapur İstanbul sularında, Adalar hattında ve Yalova hattında çalıştı; uzun yıllar yolcuların gözdesi oldu. İstanbul’da deniz ulaşımının yakın tarihine tanıklık etmiş bu üç vapurdan günümüze yalnızca Paşabahçe ve Fenerbahçe vapurları ulaştı.
İtalya Toronto’da inşa edilen Paşabahçe vapuru, 1952 yılında hizmete girdi. Saatte 18 mil hız yapabilen Paşabahçe, hizmette kaldığı 55 yıl boyunca İstanbul sularında Adalar ve Yalova hattında yolcu taşımacılığı yaptı. Neredeyse iki kuşak taşımış Paşabahçe vapuru, 2010 yılının başlarında emekliye ayrıldı. Tarihi Paşabahçe vapurunun, yeniden Boğaz’la buluşması planlanıyor.
Şehir Hatları’nın sembol gemilerinden Paşabahçe vapurunun eskiden olduğu gibi İstanbul’a hizmet vermesi için çalıştıklarını ifade eden Dedetaş, “Belediyeye hibe yoluyla hediye edildiği dönemde kültürel amaçlı kullanılması planlanan gemi, korozyona uğradığı için baştan aşağı yenilenmesi gerekiyor. Yakın dönem deniz tarihimize tanıklık etmiş Paşabahçe vapurunun tekrar Boğaz sularına dönmesi hem bizleri hem de İstanbulları mutlu edecektir.” dedi.
Şehir Hatlarının İkizleri: Dolmabahçe ve Fenerbahçe
Galata Köprüsü, Adalar ve Yalova arasında hizmet veren Dolmabahçe vapuru, 1952'de İskoçya Glasgow'da William Denny&Brothers Dumbarton tezgâhlarında inşa edildi. 2 Nisan 1953’te hizmete giren Dolmabahçe vapurunun, saatte 18 mil hız yapabilen, her biri 1.500 beygir gücünde 2 adet Sulzer dizel motoru bulunuyordu. Dolmabahçe vapuru, motor gövdesindeki çatlak nedeniyle 1993 yılında hizmet dışı kaldı; ardından Aliağa’da söküldü.
Paşabahçe vapurundan sonra İstanbul sularında çalışan en eski vapur olan Fenerbahçe, Dolmabahçe vapurunun ikizidir. İlk seferine 14 Mayıs 1953 tarihinde çıkan Fenerbahçe vapuru, uzun yıllar Sirkeci-Adalar-Yalova-Çınarcık arasında sefer yaptı; 22 Aralık 2008 tarihinde “Veda Turu” isimli son seferini gerçekleştirdi.
2009 yılında süreli olarak Rahmi M. Koç Müzesi’ne verilen Fenerbahçe vapuru, müze vapur olarak ziyarete açıldı. Yalvaç Ural Oyuncak Koleksiyonu’na ev sahipliği yapan Fenerbahçe vapuru, bunun yanı sıra geçici sergilere ve müze eğitim çalışmalarına da ev sahipliği yapıyor.
*Fotoğraflar, Eser Tütel ve Orhan Kızıldemir’in arşivinden alınmıştır.
Kaynakça:
Rahmi M. Koç Müzesi, http://www.rmk-museum.org.tr/istanbul/koleksiyon/fenerbahce-vapuru
İDO İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Murat Korutürk- Aralık 2008- İstanbul